tisdag 17 november 2020

Mynt inte bara ett betalningsmedel - ett annorlunda samlande

 

Ett annorlunda samlande !

Mynt inte bara ett betalningsmedel !


Tänk vilken fantasi folk har haft när de låtit göra om sina mynt.
Spännande och vackra smycken, skålar, skedar, bägare mm. Eric Knutson visar och beskriver delar av sin samling.


I den här artikeln vill jag belysa hur mynt blivit omgjorda till både nytto- och samlarobjekt.

Det handlar om mynt som numera inte är mynt, utan har gjorts om för helt andra syften.

Intresset för mynt har jag haft sedan barndomen. Innan jag lämnade det land, Indien där jag är född och uppväxt, så samlade jag på mig allehanda intressanta objekt däribland många mynt.

Kina, Indien och många andra länder har utmärkt sig som myntnationer. Detta sträcker sig långt tillbaka i tiden, långt före Kristi födelse. Många av de stora härskarna ville bli ihågkomna genom att de slog mynt av sitt ”ego”.

Parallellt med furstarnas ”egon”, så har den enskilde tyckt om att smycka sig med allehanda föremål såsom fjädrar, ben, stenar, snäckor och metallföremål.

”Redan de gamla grekerna”, vikingarna och många olika kulturer har låtit smycka sig.
Närmare in på vår egen tid så har både damer och herrar velat smycka ut sig med ädla stenar, guld, silver och brons samt andra mindre värdef
ulla metaller. Föremålen har bestått av en mängd brokiga mössprydnader, halsband, örhängen, armband, ringar på fingrar och tår samt kedjor och länkar i naveln samt runt vristen. Det mest utmärkande har ändock varit de manliga bestående av kraschaner och medaljer på bröstet.
De äldsta fynden, mynten som man ville bära som amulett för att de skulle bära lycka med sig, dem borrade man ett enkelt hål i.

Nu har många av dessa föremål blivit åtråvärda samlarobjekt. Min egen samling av liknande objekt riktar jag in mer på det som tidigare varit mynt som använts för betalning av tjänster och varor.

Samlarintresset för dessa mynt går idag inte att ta miste på. Det finns ofantligt många nischer där myntet får en framträdande roll.
Mitt nyaste område eller nisch är mycket speciellt. Att samla på objekt där myntet bara är en del av helheten är ett nytt samlarområde. Jag syftar på de mynt som i dag utgör ett smycke i form av halsband, armband, örhängen, ringar, manschettknappar, vaser, dryckesbägare, supskål eller bestick i form av skedar av olika slag.

I stort sett över hela världen löper detta som en ny trend. För de objekt jag beskriver i artikeln saknar jag tyvärr referensverk med utvecklad numismatisk kunskap och där vackra o
ch välproducerade fotografier belägger det jag beskriver.
Allt sedan långt före antiken, med viss avmattning under oroliga tider och nedgång i ekonomin, har dessa objekt med mynt utvecklats stadigt. Under turbulenta finanskriser framstår både moderna och historiska objekt som en attraktiv alternativ penningplacering.

Men, bland alla dessa tänkbara skönhetsmässiga objekt återspeglas historiska meriter, som vi numismatiker beundrar. I sammanhanget finns många numismatiska objekt och klenoder, som vi bara kan få beundra men tyvärr inte äga.

Det kan därför vara av intresse att fortsätta min exposé av dessa intressanta objekt.

Låt mig först återkoppla till det som tidigare publicerades i klubbens litteratur bla Samlad Glädje. Jag har försökt identifiera marknadstrender och företeelser och konstatera hur förhållandena sett ut under senare år. Den etablerade marknaden för liknande objekt är stadd i så kallad sund utveckling både i Sverige och utomlands. Det råder ingen tvekan om detta. Generationsskiften har definitivt fullföljt traditionen med ett flertal relativt ivriga nya aktörer som strävar efter ett snabbt samlande av dessa olika objekt.

Detta har medfört en dramatiskt accelererad prisuppgång på många områden. Märk väl att drivkrafterna inte bär spår av kortsiktig spekulation. Företagsmässig tillverkning av objekt förekommer. Dessa nya marknadsförs tillsammans med äldre objekt med absurd prissättning.

Man kan konstatera att exponeringen av dessa myntobjekt ökat i media, vilket medför en långsiktig positiv inverkan på efterfrågan och kontinuiteten i nybörjarintresset. Internet är en viktig kanal för exponering av mynt och entusiasmeringen av nya intresserade. Detta har med stor kraft successivt realiserats och tydliggörs både i form av bland annat Traderas och Ebays förekomst och dominans på massmarknaden för auktionering av enskilda objekt. Vi måste bli medvetna om att marknaden öppnar sig för både seriösa samlare och bedragare. De oseriösa aktörernas arbeten går inte alltid att upptäcka, då de kamouflerar sitt förehavande på olika sätt.

Vi måste på alla tänkbara sätt uppnå en vitaliserande upprensning av den ganska ”vilda” situation, som nu råder på olika marknadsplatser. Detta är mycket avgörande för det seriösa samlandet.

De seriösa köparna, måste genom oberoende bedömningar kunna göra riktiga köp. Köparna måste övertygas om äktheten, så att de kan lägga bud och därmed erhålla ett objekt som motsvarar förväntningarna. Detta bidrar till en dynamisk och mer förtroendefull anbudsmarknad. Behovet finns, och alla blir vinnare!

Ett bra, spännande objekt kan kosta väldigt mycket mer idag än för 10 år sedan. Tillbakablickar från tidigare auktioner visar exempel på detta. Rariteter har också i många fall betalats väl. Men de har ännu inte nått sina relativt högre motiverade nivåer, i förhållanden till de få i antal som de utgör.

Marknadens prissättningen i Sverige står inför avsevärda värdejusteringar vilket kan komma att ge mycket överraskande resultat. Både nya och äldre objekt är på stark frammarsch. De är mycket underskattade. Det finns också ovanliga, sällsynta objekt i begränsat antal, som numera efterfrågas och skapar höga priser. Dessa blir framtidens alternativ till traditionella samlarområden. En del företag har fått upp ögonen för detta och har uppmärksammat denna nisch och riktar prispressande kampanjer till marknadens aktörer. Detta kommer säkert att fortsätta stimulera utvecklingen av detta marknadssegment. Jag hoppas att forskning inom detta samlarområde de kommande decennierna kommer fram med en del intressanta forskningsrön och dokumentära insatser från museivärlden och privatsamlare.

Detta är stimulerande eftersom det visar vad ett meningsfullt samlande kan leda till. Nya upptäckter och återupptäckta objekt, samt analyserande, reviderande eller bekräftande slutsatser har bidragit till en vitaliserad kunskapsutveckling. Detta kompletterar den etablerade numismatiska akademiska och institutionella forskningen med åtföljande publiceringar.

Vår tids stora överraskningar kommer när kända exemplar av samlade objekt visas upp på display eller till försäljning. Detta utbud kommer att attrahera nya intressenter. Kapitalstarka köpare kommer att pressa priserna uppåt, som i många fall visar sig vara enastående imponerande. Stimulansen av att kunna konkurrera om möjliga objekt, som oftast är kända i ett få tal exemplar, kan inte överskattas. Det ligger i samlandets natur att många samlare med tiden utvecklar en strävan, som också omfattar innehav av optimala klenoder.

Det intressanta är att det redan nu finns flera auktioner med liknande objekt, både svenska och utländska, som avslutas med mycket höga priser. Dessa fantastiska objekt som finns på marknaden är utsökta exempel av yppersta kvalité där idégivarna bidragit med sina spännande konstnärliga förmågor.

Dessa objekt bör i framtiden återfinnas i inbundna och layoutmässigt välproducerade kataloger avbildade i färg och med alla tänkbara intressanta beskrivningar. Detta kan då bli en oumbärlig numismatisk referensklassiker inom området. Då blir objekten med största sannolikhet omvärderade. Katalogiseringen måste genomföras ambitiöst, med noggranna beskrivningar av dessa omgjorda mynt.
Exponering av de olika nya samlingarna med dessa objekt kommer att öka intresset hos den mycket intresserade nationella och internationella kundkretsen. Genom förhandsreportage i den internationella numismatiska pressen kommer intresset att öka ytterligare.

Jag som författare av dessa rader har tillfrågats hur jag kommit på denna idé och om jag fått hjälp med diverse förberedelser i sammanhanget. Men nej, så är det inte.
Men min hustru har uppmuntrat mig och bla granskat texten.

På detta sätt har jag försökt ordna en av vår tids mest intressanta och kanske unika idé. Bakgrunden var att jag lade märke till som förr, som låg mycket fördelaktigt i pris. Jag började samla mynt redan som 10-åring.
Sedan tidigt 1970-talet har jag ägnat mycket av min fritid åt samlandet som aldrig kommer att slutföras. Nu efter mer än 50 års enträget samlande, försöker jag bli en att räkna med inom mitt specialområde.

Min önskan är att min specialsamling sammanställd i denna skrift produceras i bokformen ”Samlad glädje 2019”. Jag hoppas att få med så många bilder som möjligt med beskrivningar. Det ligger en hel del arbete med att dokumentera mina samlingar. Min önskan är att det skapas ett riktigt referensverk till glädje och nytta för samlare och forskare för framtiden.


EXPONAT ÖVER DE OBJEKT SOM DÅ OCH NU INTE ÄR BETALNINGSMEDEL.
Jag har i denna artikel fotograferat och beskrivit objekt med stora variationer som jag hämtat från mina samlingar.

Det finns således en hel del fina ”numismatiska pärlor” Det viktigaste för numismatikern är att hitta nya intressanta objekt.
Den som önskar kan få ta del av filmer på de tre bilderna med talaren Eric Knutson som berättar lite om dem.


KÄLLOR
Samlad Glädje 2009, Numismatiska klubben i Uppsala.
Wikipedia, Den fria Encyklopedin.
Texter från objekt sålda på Tradera.
Fritext från försäljningen av mina köpta objekt.
Ernst Nathorst-Böös har skrivit om ämnet myntsmycken i NNUM.
Tingström har skrivit om en hembränningsapparat tillverkad av plåtmynt.

Det finns en del om man googlar på vikingafynd, "coin pendants", coin jewellery", "coin with loop" etc.



______________________________________________________________________________

OVERALL JOY 2019

A different collecting!
Coins, not just a means of payment!

Imagine what fantasy people have when they make some what else of their coins.
They have made exciting and beautiful jewelry, bowls, spoons, cups, etc.
Eric Knutson shows and describes here parts of his collection.

In this article I want to highlight how coins have been converted into both utility and collectibles. It's about coins that are not coins now, but have been converted for completely different purposes.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar